Yang Berkemas di Kiluan

on

-1-
aku berlari
mengejar matahari
memburu pagi

     sungguh, aku terperangah
     ketika serasah tak lagi kulihat
     dan katir membawa tubuhku

yang berkilau di kiluan
aku memahat waktu
tak hendak bergerak
melihat tarian lumbalumba
yang dipermainkan angin

-2-
ombak tenang
dan hatiku jadi berkarat
datanglah ke tanah ini
rasakan
pesisir yang jadi ramai

     inikah mimpi anta wijaya
     berteman purnama ia habiskan kisah
     satu permintaan
     kiluan, mengabarkan resah

-3-
aku mendengar cerita umangumang
tentang jukung yang rekah
telurtelur penyu
kisah yang saling bersahutan

-4-
matahari semakin liar
aku gundah, tak ingin berkemas

 

“Yang Berkemas di Kiluan” merupakah salah satu puisi Dian Hartati yang terdapat dalam antologi pukau kampung semaka. Puisi ini menjadi nominasi dalam event Batu Bedil Award 2010.

 

Image

Leave a Reply

